“Ik wil kunnen ademen in mijn kleren"


“Je zou het me niet aangeven, maar eigenlijk ben ik heel begaan met mode. Toch met de kleren die ik draag.” 

Decorbouwer Bas Temmermans (52) windt er geen doekjes om. “Mooie trui, maar voor mezelf zou ik een maatje groter kiezen. Deze sample in maat M spant aan mijn armen, dat heb ik niet graag. Een large zal behalve ruimer, meteen ook iets langer zijn. Veel beter voor mijn feel-good.”

Bas is een man met oog voor details. Het eerste dat hem opvalt aan trui ‘Bob’ van Jacki Collet is de kraag. Of het ontbreken ervan, om het met zijn woorden te zeggen. “De opstaande kraag zit heerlijk ruim en geeft een gevoel van vrijheid. Ik wil kunnen ademen in mijn kleren. Bewegen. Als het enigszins kan, vermijd ik krappe halsuitsnijdingen, dikke naden of rolkragen. Deze doet me denken aan zo’n traditioneel Chinees jasje met een opstaande kraag. Je kent dat wel. Gaat op in het geheel, is nooit uitgesproken aanwezig. Heel geraffineerd vind ik dat.”

Zijn gevoel voor schoonheid ontwikkelde Bas aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Gent waar hij driedimensionale vormgeving studeerde. “Ik ging al aan de slag als zelfstandige decorbouwer in mijn laatste jaar. Veel tijd op school bracht ik dus niet door. En toch zwaaide ik af met onderscheiding. Herinner je je het tv-programma ‘Kinderpraat’ met Els De Schepper, eind jaren negentig? Die set heb ik toen gebouwd.”

Bas’ werk kan je momenteel bewonderen in de fictiereeks ‘GameKeepers’ waarvoor hij het volledige decor realiseerde. Verder buigt hij zich al eens graag over interieurs van horecazaken. Binnenkort trekt hij naar de modeweek in Parijs om er de catwalk van de Amerikaanse modeontwerper Chaz Jordan te bouwen. “Als ik zo terugblik op mijn creaties, dan doet dat iets met een mens. Op het moment zelf ervaar ik het als gewoon een job, maar als je dan kijkt naar het archief- en praatprogramma ‘Alles komt terug’ bijvoorbeeld, besef ik dat mijn kunnen deel uitmaakt van de Vlaamse tv- en filmgeschiedenis. Best iets om trots op te zijn.”

Poseren in trui Bob en sjaal Hector van Jacki Collet doet Bas in zijn atelier in het Oost-Vlaamse Sleidinge waar hij onder andere werkt aan de inrichting van de nieuwe Bumbashop voor Plopsaland.

Meer info?
Bas Temmermans
T: +32 (0)475 89 40 29

 

 

Trui Bob is beschikbaar in de maten M, L, XL en XXL
Sample maat M zoals op de foto’s: schouderbreedte 44 cm, armlengte: 67 cm
Afmetingen sjaal Hector: L: 200 x B 32 cm

Kleuren: zwart/antraciet, lichtgrijs/kaki, aqua/petrol
Samenstelling: 70 % VI - 30 % PL (elastisch, superzacht, heerlijk licht en comfortabel, kleur- en vormvast)
Kort wassen op 30° C, plat drogen aan de lucht, eventueel strijken op lauwe temperatuur

Prijs trui Bob: € 689
Prijs sjaal Hector: € 299

‘Bob & Hector’ zijn enkel hier en nu te koop in presale. Bestellen en meer info op elke@welove.be


 

Populaire posts