"Als een vrouw op hoge hakken"

Zijn opleiding tot arbeidsanalyst kreeg hij in het Engelse leger. Sindsdien noemt Jan Somers (60) zich bedrijfscoach, maar ook estheet pur sang.  

“Struck by lightning was ik,” steekt Jan van wal. “Op een zaterdagochtend zat ik hier, aan deze tafel de krant lezen en stootte ik op een publicatie over ‘Aangename Postumiteit’, een bundel brieven van Herman De Coninck. Dezelfde dag nog kocht ik het boek. Een hele nieuwe wereld ging voor me open! Interesse in poëzie had ik altijd al, maar eenmaal geconfronteerd met het werk van De Coninck was ik om. Wat die man kon met taal, dàt wilde ik ook. Ik begon zelf te schrijven. Aanvankelijk kreeg ik applaus van mijn vrouw en kinderen, daarna stuurde ik mijn gedichten naar een leesgroep in Nederland. En voilà, ik ben nog steeds aan de gang. Deze regels bijvoorbeeld, schreef ik enkele zomers geleden op vraag van een fan:

Zomerhitte

In mijn pen kookt de inkt.
Mijn zinnen verschroeien het papier.
Vurige gedachten branden zich er in.
Wat verdampt en wat blijft?”


Sensualiteit, charme en elegantie lopen als rode draden door Jans creaties. Zo hoopt hij ooit gedichten te schrijven voor een lingeriemerk. “Als ik mag kiezen, ga ik voor het Belgische Marie Jo. Hoe mooi zou de combinatie kunnen zijn van mijn gedichten met hun campagnefoto’s? Ja, van zo’n samenwerking droom ik echt. Als iemand de contactgegevens heeft van hun huidige marketingmanager, laat gerust van je horen,” klinkt het.

Het oeuvre van De Coninck deed Jan niet alleen naar pen en papier grijpen, het liet hem ook op een andere manier kijken naar zijn omgeving en de fotografie in het bijzonder. “Steeds opnieuw vroeg ik me af welk verhaal een foto vertelt, wat hij teweeg brengt bij de toeschouwer. Het is als lezen tussen de lijnen. Ik schreef me in voor een opleiding fotografie en was opnieuw verkocht. Intussen zijn we twintig jaar en enkele bijzondere projecten verder. Zo denk ik spontaan aan ‘Tattoo with a Story’ waarvoor ik mensen met hun tattoo fotografeer en er een persoonlijk gedicht bij schrijf. Heel intens en soms verdomd confronterend om te doen. Werkelijk een onvergetelijke ervaring.”

De tijd die vrijkwam tijdens de voorbije lockdowns spendeerde Jan aan de tekentafel. Het was zijn kleindochter die hem hiertoe aanzette. Nog steeds maakt hij fijngevoelige schetsen die hij aanvult met gedichten. “Mijn hele professionele leven lang begeleid ik directies en managers van bedrijven. Erg rationeel allemaal, terwijl ik in hoofdzaak een estheet ben. Een gevoelsmens. Wat ik ook doe, ik werk steeds met emotie. Goesting is de spil van alles. Daarom wil ik graag poseren in trui Bob van Jacki Collet. Mode en design liggen me nauw aan het hart.”

“Zo’n aangename trui. En dan die sjaal erbij! Ik voel me zoals een vrouw op hoge hakken: mooi, elegant, aanwezig. Een binnenkomer, zoals men zegt. Dat zag ik niet eerder voor mannen.”

Meer info?
Jan Somers
T: +32 (0)495 50 61 91
E: jsomers@scarlet.be

Extra boekentip van Jan: “ De Architectuur van het Geluk’ — Alain De Botton 

 


 
Trui Bob is beschikbaar in de maten M, L, XL en XXL
Sample maat M zoals op de foto’s: schouderbreedte 44 cm, armlengte: 67 cm
Afmetingen sjaal Hector: L: 200 x B 32 cm

Kleuren: zwart/antraciet, lichtgrijs/kaki, aqua/petrol
Samenstelling: 70 % VI - 30 % PL (elastisch, superzacht, heerlijk licht en comfortabel, kleur- en vormvast)
Kort wassen op 30° C, plat drogen aan de lucht, eventueel strijken op lauwe temperatuur

Prijs trui Bob: € 689
Prijs sjaal Hector: € 299

‘Bob & Hector’ zijn enkel hier en nu te koop in presale. Bestellen en meer info op elke@welove.be
 

 

Populaire posts