"Creativiteit, een zaak van het hart"


Met kleren heeft meesterdiamantslijper Pieter Bombeke (70) niet veel, maar op de foto gaan met trui Bob en sjaal Hector van Jacki Collet wil hij graag. “Een mens moet de kansen grijpen die hij krijgt in het leven.” Poseren voor een Belgisch modemerk zonder poeha is er zo een. Makers onder elkaar.

Hij troont ons mee naar zijn slijperij in het Antwerpse diamantkwartier. De tijd zet hier geen voet binnen. De drang om schoonheid te creƫren heeft volgens Pieter niets te maken met een fancy werkplaats of de nieuwste apparatuur.

Fantasie is het sleutelwoord. “Ik combineer mijn vakkennis met inzicht en verbeeldingskracht. Zo kom ik tot slijpvormen die spelen met licht en optische effecten. Kijk maar naar de foto’s aan de muur. Hier zie je een vijfpuntige ster geslepen in een ronde diamant. Prachtig, toch? Zo’n uitzonderlijk ontwerp realiseer je enkel in diamant, en alleen maar als je geregeld out of the box denkt. Dat kan niet iedere vakman.”

“Op mijn vijftiende regelde mijn grootvader een baantje als leerjongen in een slijperij in Antwerpen, vervolgens sleet ik mijn broek in een diamantfabriek in Diksmuide. Enkele omzwervingen later vroeg een oud-leraar of ik voor hem aan de slag wilde. Hij liet me een productielijn organiseren. Ik leerde wat ruwe diamant is, al bij al de absolute basis van het vak. Onbetaalbare kennis deed ik er op! Wist ik toen veel dat deze job de aanzet was van mijn huidige reputatie in de diamantwereld.”

Met pensioen gaan laat Pieter over aan anderen. “Ik heb mijn hele leven gereisd, mijn zin gedaan, genoten. Zolang mijn gezondheid het toelaat, zal je me hier achter de werkbank vinden waar ik me verder verdiep in buitengewone slijpvormen en diamanten herslijp of herstel voor juweliers, goudsmeden en particulieren. Daarnaast zet ik mijn schouders onder een coƶperatieve in Congo die zich richt op ambachtelijke diamantontginning met het oog op een toekomstgerichte, duurzame en transparante diamanthandel. Verder zie je me wel eens aan de slag in DIVA waar ik demonstraties geef. Af en toe vertrouw ik mijn molen toe aan een groep schoolkinderen. Ach, er is zoveel te doen. Ik amuseer me als geen ander.”

Tot slot heeft Pieter nog een woordje klaar voor trui Bob en sjaal Hector van Jacki Collet. “Perfecte pasvorm, echt waar. Vlot om te dragen. De sjaal vind ik erg leuk. Sterke combinatie ook, met die grafische motieven in dialoog.”

Meer info?
Pieter Bombeke
T: +32(0)486 89 84 43
E: pbombeke@hotmail.com
W: www.bombekediamonds.com

Elasha vzw
W: www.elasha.be


 


Trui Bob is beschikbaar in de maten M, L, XL en XXL
Sample maat M zoals op de foto’s: schouderbreedte 44 cm, armlengte: 67 cm
Afmetingen sjaal Hector: L: 200 x B 32 cm

Kleuren: zwart/antraciet, lichtgrijs/kaki, aqua/petrol
Samenstelling: 70 % VI - 30 % PL (elastisch, superzacht, heerlijk licht en comfortabel, kleur- en vormvast)
Kort wassen op 30° C, plat drogen aan de lucht, eventueel strijken op lauwe temperatuur

Prijs trui Bob: € 689
Prijs sjaal Hector: € 299

‘Bob & Hector’ zijn enkel hier en nu te koop in presale. Bestellen en meer info op elke@welove.be 


Populaire posts