Alpaca en vis in blik

Waar zal ik beginnen? Niet dat ik de kans krijg om veel vragen te stellen en de bijbehorende antwoorden te oogsten.

Mijn gesprekspartner schiet namelijk heen en weer als was hij een pas opgegooide stuiterbal. Geen houden aan. Hij kan het niet helpen. Toch overhaal ik hem om enkele van mijn jackets uit mijn handgebreide collectie 'Qu' il est Beau' aan te trekken voor de foto. Stilstaan is er niet bij. Snel zijn is de onuitgesproken boodschap van het moment. 

We zijn augustus 2022, de buitentemperatuur flirt met de vijfendertig graden Celsius.

Plaats van afspraak is het terras van Casa Conservas op de Antwerpse Varkensmarkt, de straat die de alom bekende Paardenmarkt verbindt met de al even legendarische Stadswaag. In deze nieuwe tapas-, sherry- en wijnbar ontmoet ik Raoul Pena Vieitez (45) die er sinds een klein jaar de honneurs waarneemt. Een onbekende in het horecalandschap is hij allesbehalve.

“Veertig jaar! Zo lang loop ik al rond in keukens en restaurants. Samen met mijn ouders baatte ik restaurant Galicia uit, hier even verderop. Na hun pensioen van vorig jaar kozen mijn vennoten Wim Schuur, Carla Antens en ik voor een nieuwe uitdaging. Het werd vis in blik. Conserven dus. Hier relatief onbekend, in Spanje een gegeerde delicatesse. Ik ben ermee opgegroeid. Proef maar.”

Raoul schikt sardines op een bord, manchego met olijfolie, flinterdunne schijfjes chorizo Iberico en een al even heerlijk stuk brood. “Sinds ik warme gerechten serveer, is de doorsnee Belg meer gerust in het concept. Ook het Degustatiebord spreekt aan. Daarnaast komen veel mensen voor mij. Een aanzienlijk deel van onze gasten haal ik uit m’n voormalige familiezaak Galicia. Altijd fijn om te kunnen rekenen op een trouw publiek.”

Over de jackets is Raoul kort en bondig. “Zo zacht, zeg. Mooie kleuren. Oranje zie ik graag. Delicaat, maar gemaakt om te dragen. Handbreiwerk in alpacawol, hoeveel kost dat? Hm, je hebt dan wel iets uniek.”

Tegenover het Casa Conservas- terras zit een grote spiegelruit. Het duurt nog even vooraleer de hitte hem aanspoort om ze uit te trekken.

 



Qu' il est beau

Comfortabel, heerlijk en allerzachtst zijn deze jackets uit de handgebreide collectie 'Qu' il est Beau' van designer Elke Peeters. Letterlijk uniek; ze bestaan in slechts 1 exemplaar per kleurencombi. Ook de lengte varieert en komt in 3 mogelijkheden: tot op de knie, halfweg de kuit en net boven de enkel.

En dat is bijlange niet alles. 

Deze stuks zijn ook nog eens ONE SIZE. Groot genoeg dus voor een perfect fit, maar ook geschikt om lekker gezellig oversized te dragen als je maatje minder hebt. Met of zonder ceintuur in de taille.

Ieder jacket wordt exclusief voor jou gebreid in de allerzachtste en heerlijk lichte alpacawol. Steekje per steekje, met een minimum aan naden. Noem het gerust een werk van lange adem en veel geduld. 

Denk aan een zestal weken alvorens jouw hoogstpersoonlijke creatie klaar is om aan te trekken.

Slow fashion dus, helemaal ‘Made in Belgium’. 

Gebreid op aanvraag, speciaal voor jou alleen. Prijzen vanaf € 799. De kuitlange jackets op deze foto's kosten € 1199. Meer info op elke@welove.be

Eten bij Raoul? 

Casa Conservas
Varkensmarkt 1
2000 Antwerpen
Tel.: 0480 63 17 73
e-mail: info@casaconservas.be
Website: www.casaconservas.be

Populaire posts